fredag, maj 15, 2009

Könsindelningar och normer

Jag fick just ett massmail av en vän, ni vet sådana där enerverande ting som avslutas med "skicka detta vidare till 5 av dina vänner så kommer din kärlek höra av sig/annars dör någon du älskar/ser du ett spöke osv".
Detta massmail var riktat till kvinnor och handlade om att träffa den rätta pojken. Poängen var att han skulle komma till en och säga rätt prylar och betona hur vacker man är och visa upp en för alla sina vänner även om man var iklädd en säck...
Men vilken bild ger det här egentligen?
Varför skulle det vara någon skillnad på vilken kärlek en kvinna och en man vill ha? Varför skulle den dessutom per automatik vara från det motsatta könet? Varför vill man dessutom ha den levererad på ett slivefat?
I det mångsidiga samhälle som vi lever i idag, är det inte bättre med lite öppenhet? Inte förutsätta vaken heterosexualitet, monogami eller de stereotypa könsskillnaderna.
Sällan förvånas jag över hur ingrodda dessa normer är, det är bara att gå ut på stan och spana samt lyssna lite, men jag trodde ändå inte det var det här som var synen. Jag trodde ändå att man ville ha lite mer liknande roller, inte just att kvinnor var ett objekt män ville visa upp och att det var det man ville bli...

Det kanske bara är jag, men jag vill att en partner är attraherad av mig, både fysiskt och psykiskt. Jag vill att VI har ett utbyte av varandra, inte vara en trofe (inte ens i en säck).
Jag vill att folk ska vara med de de trivs med, varesig det är partners, vänner, odefinerade ting och jag förutsätter inte att det kommer vara med det motsatta könet jämt. Feel free :)

Inga kommentarer: